Identyfikacja wizualna firmy – trendy 2018

Identyfikacja wizualna jest niezbędna do wykreowania marki ponieważ to ona nadaje naszej firmie wyjątkowy charakter. Spotykamy się z nią niemal codziennie, a jej skuteczność zależna jest od tego czy wpasowuje się w aktualne trendy. Ale o czym tak naprawdę mowa?
Identyfikacja wizualna – definicja
Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity, visual identity) to ogół symboli oraz zachowań, które nadają firmie uporządkowany i charakterystyczny wygląd identyfikacji rynkowej w celu wyróżnienia jej na tle konkurencji.
Na identyfikacje składają się m.in.:
-
logo/logotyp firmy
-
dokładnie ustalona kolorystyka
-
krój oraz odmiana pisma
-
szata zewnętrzna materiałów promocyjnych, np. papeterii, długopisów, wizytówek, samochodów, gadżetów firmowych, ulotek promocyjnych itd.
-
wygląd produktów, ich opakowań, budynków, strojów itd.
Księga identyfikacji dokładnie opisuje wszystkie elementy użyte w procesie identyfikacji. Określa również sposób oraz zasady ich wykorzystania.
Dlaczego częste zmiany są dobre?
Załóżmy, że mam już całą księgę identyfikacji, w tym charakterystyczne logo, a firma działa już w danej branży bardzo długo, ma swoich stałych klientów oraz jest rozpoznawalna wśród konkurencji – dlaczego mam zatem cokolwiek zmieniać?
Pamiętajmy, że sukces firmy jest zależny od liczby zadowolonych klientów. Stali klienci są bardzo ważni, ale bez pozyskiwania nowych firma przestanie się rozwijać. Jak zatem przyciągnąć nowych nabywców? Odpowiednią dla aktualnych trendów identyfikacją wizualną firmy. Częste zmiany wyglądu identyfikacji rynkowej pokazują potencjalnym odbiorcom, że nasza firma cały czas się rozwija. Kupując nowy produkt czy korzystając z usług klient chce mieć pewność, że firma jest nie tylko solidna, ale również dba o najlepsze standardy jakości pod każdym względem. Można to zobaczyć na przykładzie dużych znanych marek takich jak np. Pepsi, McDonald’s, czy Google. Pomimo tego, że są znane na rynku, nie spoczywają na laurach tylko cały czas wprowadzają zmiany po to, żeby zawsze być „na czasie”:
Trendy 2018
Poniżej przedstawiam trendy obowiązujące w 2018 roku:
– Responsywne logo
Logo jest podstawą identyfikacji wizualnej, dlatego jego prezentacja jest kluczowa. Do tej pory logo było jedynie zmniejszane lub zwiększane bez żadnej innej ingerencji tak, aby dopasować je rożnych rozdzielczości, np. strony internetowej, co często sprawiało, że było one nieczytelne i ciężkie w odbiorze.
Aktualnie logo można zmieniać i upraszczać w zależności od rozdzielczości, w której jest wyświetlana. Warto do tego celu wykonać kilka wariantów logotypów, oczywiście z zachowaniem pewnych spójności – wszystkie powinny ze sobą współgrać tak, aby odbiorca wiedział, że ma do czynienia z jedną firmą.
– Gradienty
Gradient powstaje poprzez wypełnienie elementów płynnym przejściem tonalnym pomiędzy co najmniej dwoma kolorami. Tak naprawdę gradienty używa się już od dawna, ale co jakiś czas znikają z trendów po to, by znowu wrócić w wielkim stylu. Gradienty są dobrze odbierane przez ludzkie oko oraz sprawiają, że identyfikacja firmy jest o wiele łatwiej zapamiętywana przez klientów.
– Animacje
Być może dużo ostatnio słyszeliście o tzw. mikrointerakcjach. Czym właściwie są i dlaczego powinniście ich używać? Mówiąc najprościej, mikrointerakcje to małe animacje używane do komunikacji z użytkownikami i pomocy w wykonywaniu zadań. Są najlepszą praktyką UX i prawdopodobnie jednym z największych trendów UX do tej pory.
Animacje wykorzystuje się również przy projektowaniu logotypów. Animowane logo ułatwia bardziej dynamiczną prezentację naszej firmy oraz daje większe możliwości estetyczne.
– Pogrubiona typografia oraz czcionki szeryfowe
Podstawowa zasada – im większy i odważniejszy tym lepiej. Według najnowszych trendów projektanci mogą śmiało szaleć jeżeli chodzi o wielkie, pogrubione nagłówki, głównie inspirowane przez Helvetikę o kroju szeryfowym. Do najnowszych trendów zaliczają się również ręcznie wykonane i dekoracyjne czcionki.
– Mocne kolory
Żywe i jasne kolory zdecydowanie przyciągną uwagę potencjalnych klientów. Warto również pamiętać, że kolorem roku 2018 jest ultrafiolet.
– Autentyczne zdjęcia
Już od paru lat piękne, duże i dobrej jakości zdjęcia są najlepszym zabiegiem marketingowym wykorzystywanym w identyfikacji wizualnej firm. W tym roku najlepiej szukać zdjęć, które wyrażają emocje, przedstawiają akcje lub opowiadają historie – koniec z przeciętnymi, powtarzalnymi zdjęciami kiepskiej fotografii seryjnej. Połączenie kreatywności i autentyczności jest podstawą odpowiedniego wizerunku firmy. Zdjęcia powinny przekazywać potencjalnym klientom pozytywne emocje, które pozwolą im w prosty sposób nawiązać kontakt z daną marką.