Na co zwracać uwagę przy wyborze Agencji SEO? - GrupaM40.pl
Close
agencja seo

Masz firmę i chcesz się rozwijać? Wiesz, że potrzebujesz pomocy agencji SEO, ale nie wiesz, którą wybrać? Zebrałeś już kilka ofert, ale mimo to nie wiesz, która z nich jest dla Ciebie najkorzystniejsza? W tym artykule podamy kilka wskazówek, które pozwolą Ci dokonać właściwego wyboru.

 analiza seo

ZAUFANA FIRMA SEO

Z pewnością duże znaczenie ma doświadczenie firmy pozycjonerskiej: to, ile lat działa na rynku, jej tępo rozwoju (m.in. uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach, targach, zdobywanie nowych wartościowych certyfikatów, coraz większa ilość klientów itp.) i to, czy obecni Klienci rezygnują z ich usług i przechodzą do konkurencji, czy raczej ta współpraca jest długoletnia. Ważnym elementem są pozycje agencji SEO na najważniejsze dla nich frazy – konkurencja jest spora, więc skoro potrafią zrobić „dobrą robotę” dla swojej firmy, to dla Twojej również. Kolejną rzeczą jest opinia o firmie – co prawda branża jest specyficzna i najlepiej wie jaki zły PR potrafi zrobić konkurencja, dlatego warto sprawdzić ich obecnych klientów, a najlepiej porozmawiać z nimi o współpracy z agencją. Kontakt z firmą nie tylko przed podpisaniem umowy jest niezwykle ważny, ale przede wszystkim w trakcie współpracy, dlatego warto się dowiedzieć czy firma SEO przydzieli Ci stałego opiekuna, do którego zawsze będziesz mógł zadzwonić i który doskonale orientuje się na jakim etapie pracy specjaliści SEO są z Twoją stroną.

Pierwszym dobrym sygnałem jest to, kiedy już podczas zbierania ofert firma zaprasza na spotkanie, na który odpowie na wszystkie Twoje pytania i dokładnie wytłumaczy na czym polegają ich działania.

agencja seo

RÓŻNE METODY ROZLICZEŃ – EFEKT, PAKIET, HYBRYDA,  A INDYWIDUALNA OFERTA

Agencje SEO powinny oferować różne modele rozliczeń. Oczywiście ważne, żeby otrzymać taki, który nam odpowiada, ale musimy się również zdać na doradztwo specjalistów.

Warto wiedzieć, że:

Niektóre branże są bardzo trudne do wypozycjonowania, dlatego tylko stałe, intensywne i bardzo wartościowe działania pozwolą osiągnąć dobre wyniki przy tak dużej konkurencji. Niestety są one najczęściej płatne, stąd też rozliczenie „za efekt”  nie przyniesie wymarzonych wyników, ponieważ żadna agencja SEO nie chce „dokładać do interesu”, a podpisując tego typu umowę tracisz swój czas i zrażasz się do firm pozycjonerskich.

Średni miesięczny koszt wypozycjonowania jednego słowa kluczowego do TOP3 w przypadku „efektu” to ok. 100 zł. W modelu abonamentowym spada on nawet do 15 zł! Dlatego warto już od samego początku ponieść koszty, żeby chwilę później w tej cenie być widocznym na dużo większą liczbę fraz;

Czytając poprzednie wskazówki warto pamiętać, że w przypadku niszowych, lokalnych firm czasem wystarczy model efektowy, a firma SEO, która uderza w gigantów nie zawsze ma dostępne pakiety dla mniej konkurencyjnych branż, dlatego zaoferują stałą ofertę, która wyjdzie Cię drożej niż w przypadku płatności za wyniki… a po co przepłacać? Zwróć uwagę na to czy ich podejście w takim przypadku jest indywidualne – być może zaproponują niższy abonament, który również może Ci się opłacić;

Ostatnio często stosowanym modelem rozliczenia jest tzw. hybryda, która przewiduje płatność za wyniki oraz mniejszą stałą opłatę abonamentową, dzięki której firma SEO może sobie pozwolić od początku na płatne działania.

Model ten jest doskonałym przypadkiem spotkania się pośrodku oczekiwań Klienta jak i wykonawcy usług.

audyt seo

A CO Z DZIAŁANIAMI?

Branża SEO rozwija się bardzo prężnie, dlatego dobra agencja musi nadążać nad zmianami jakie w niej zachodzą. Algorytmy Google zmieniają się przynajmniej kilkaset razy w roku – często są to małe korekty, ale też te mające ogromne znaczenie. Porównując pierwotne działania pozycjonerskie z aktualnymi zauważylibyśmy ogromną różnicę, dlatego nie zdziw się, jeśli oferta firmy zmienia się co jakiś czas.

Obecnie warto zwrócić uwagę na:

Linkowanie (liczy się jakość, a nie ilość) – jeśli firma SEO proponuje duże ilości linków, szczególnie przy niskobudżetowym pakiecie, to może być niepokojący sygnał. Dodawanie bezwartościowych linków może wyrządzić więcej złego niż dobrego, a niestety te wartościowe są najczęściej płatne. Żeby Twoja strona „nabrała mocy”  musi pojawiać się na tych, które same ją mają;

Katalogi – tutaj sytuacja wygląda identycznie, zważywszy na to, że w Polsce jest niewielka ilość wartościowych katalogów, systematyczne, masowe katalogowanie powinno Cię zaniepokoić;

Content marketing – obecnie jeden z najbardziej istotnych elementów oferty, ma on służyć nie tylko jako zaplecze do umieszczanie słów kluczowych, ale również jako poradnik, który odpowie na najczęściej nurtujące pytania Klientów z danej branży. Pomoże on postrzegać Ciebie jako specjalistę w tej dziedzinie, ale również zwiększy ruch na stronie, ponieważ trafią tam osoby, które zastanawiają się np. „Jak wygląda pielęgnacja trawnika po zimie” – w takiej sytuacji mogą ostatecznie zlecić to zadanie Twojej firmie (chociaż nie muszą). To bardzo wpłynie na ruch na stronie, co z kolei pomoże postrzegać Twoją stronę jako bardziej wartościową przez roboty Google, co przełoży się na jej pozycje;

Audyt strony – ważne, żeby agencja SEO wcześniej „zbadała” jak obecnie wygląda strona pod kątem przyjazności wyszukiwarkom, jakie są na niej błędy i co należy zmienić. Taki audyt uświadomi zarówno Ciebie jak i agencje pozycjonowania jaki kierunek powinny przybrać zmiany na Twojej stronie;

Optymalizacja pod SEO – jest to pierwszy krok do dobrego pozycjonowania. Należy przygotować odpowiednią bazę, żeby kolejne działania przynosiły zamierzone efekty. Są to m.in.: optymalizacja Meta Title, Meta Description, nagłówków H1, H2 i H3, odpowiednie przekierowania domeny, sprawdzenie poprawności adresów URL i treści na stronie oraz szczegółowa optymalizacja tej treści;

Raportowanie działań – raporty pozycjonerskie to fajny sposób na sprawdzenie czy firma SEO wywiązuje się ze swoich zadań oraz sprawdzenie jakości tych działań.

dobór fraz kluczowych

DOBÓR FRAZ

Wszystkie poruszone poprzednio elementy są niezwykle ważne przy wyborze agencji SEO, jednak i tak kluczem do sukcesu jest odpowiedni dobór fraz. O ile przy małych stronach nie jest to szczególnie skomplikowane, to przy tych prezentujących szeroką ofertę, a w szczególności przy sklepach internetowych należy do tego podejść ze szczególną ostrożnością.

Najważniejsze, żeby słowa kluczowe odzwierciedlały specyfikę naszej branży – To czy działamy lokalnie, ogólnopolsko, czy w konkretnych krajach, czy jest coś co wyróżnia nas na tle konkurencji (jest naszą przewagą), a może chcemy zwrócić szczególną uwagę na jakiś konkretny element naszej oferty i właśnie to wypromować.

Pozycjonowanie na jak największą liczbę fraz to jedno – im szerszy portfel słów kluczowych tym lepiej, jednak należy pamiętać, że jeśli chcemy coś promować to musi się to znajdować na stronie. Bez odpowiedniej treści to nie ma sensu, dlatego dobieramy takie, które są na stronie, albo myślimy o jej rozbudowaniu.

Wspomniany portfel słów kluczowych jest niezwykle ważny przy sklepach internetowych i branżach bardzo konkurencyjnych. Wypozycjonowanie frazy „sukienka” jest bardzo trudne, wręcz niemożliwe, dlatego należy wspomóc się tzw. longtailami (frazami z długim ogonem). Pamiętajmy, że kobieta, która szuka tej wymarzonej kreacji zwykle ma sprecyzowane preferencje, dlatego będzie szukała „długiej czerwonej sukienki z odkrytymi plecami”. A może ma już na oku długą czerwoną sukienkę z odkrytymi plecami konkretnej firmy?

Reasumując: postawmy się na miejscu naszych potencjalnych Klientów i dopiero wtedy pomyślmy o frazach.