Pozycjonowanie organiczne a płatne — co lepsze? - GrupaM40.pl
Close
pozycjonowanie organiczne czy płatne

Wyniki wyszukiwania Google dzielą się na naturalne (zwane także organicznymi) oraz płatne, czyli reklamy AdWords. Na pojawienie się w tych pierwszych szansę ma każda strona internetowa. W drugim przypadku konieczne jest wykupienie kampanii AdWords. W jakiej formie pozycjonowanie stron wypada lepiej?

Na czym polega pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie w tej formie to optymalizacja SEO kodu strony internetowej oraz jej treści. Ponadto pozycjonowanie organiczne odnosi się też do budowania zaplecza linków. Wszystko ma na celu wypracowanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Chcąc osiągnąć czołową pozycję na wiele słów kluczowych, zmiany w kodzie muszą być naprawdę poważne, a w celu wyeliminowania błędów zająć się tym powinna agencja SEO.

Wiele zmian jest tutaj dla użytkowników niewidocznych, a więc modyfikacja opisu description, tytułu strony, ustawienie przekierowań czy usunięcie duplikatów wewnętrznych. Zmiany elementów widocznych dotyczą wstawienia dodatkowych tekstów, nagłówków, dodania linków do menu, umieszczenia danych adresowych czy stworzenia FAQ i bloga. Sam proces zmian jest więc dość skomplikowany, choć wiele zależy od tego, jakie słowa kluczowe są w ten sposób promowane, jak rozbudowana jest strona lub jakie działania w tym zakresie prowadzi konkurencja. Jednocześnie optymalizacja SEO powinna być wsparta poprzez linkbuilding.

Zdobycie wysokiej pozycji strony w ten sposób nie oznacza, że pozycjonowanie zostało ukończone. Algorytmy Google są ulepszane. Zamieniane są też wagi czynników, które brane są pod uwagę przy ocenie strony internetowej. Ponadto dodawane są nowe parametry. Oznacza to, że pozycjonowanie stron internetowych jest działaniem nieustannym. Wysoką pozycję strony www osiągnąć można właśnie poprzez nieustanne dostosowywanie jej do wymogów algorytmów Google oraz linkbuilding.

Efekty pozycjonowania stron w sposób naturalny widoczne są po dłuższym czasie. Żadna szanująca się agencja SEO nie zagwarantuje bowiem firmie, że ta osiągnie TOP 3 czy TOP 5 wyników wyszukiwania po kilku tygodniach. Nie jest to możliwe, choć znacznie szybciej pozycjonowanie stron ma miejsce przy mniej popularnych i bardziej złożonych frazach kluczowych. Dlatego strony pozycjonowane powinny być na frazy long tail, czyli tak zwany długi ogon.

pozycjonowanie organiczne

Wysoka pozycja strony poprzez działania w Google AdWords

Zupełnie innym sposobem reklamowania swojej strony internetowej jest kampania AdWords. Przez ten termin rozumiemy system reklamowy, który wyświetla linki sponsorowane. Wyświetlane są one nad organicznymi wynikami wyszukiwania lub bezpośrednio obok nich. Poza tym reklamy AdWords (również w formie graficznej) pojawiają się na stronach partnerów będących częścią programu Google AdSense.

W przeciwieństwie do klasycznego pozycjonowania stron internetowych kampanie AdWords pozwalają niemal natychmiast znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania pod danym słowem kluczowym. Nie ma potrzeby modyfikacji kodu strony, ani też rozbudowy jej treści. Jest to reklama płatna, a więc natychmiastowy efekt strona osiągnie nawet w przypadku najbardziej konkurencyjnych fraz, choć im większa konkurencja, tym taka reklama jest droższa. Najpopularniejszym modelem rozliczeń w reklamach AdWords jest tzw. Cost Per Click (CPC), co oznacza dosłownie koszt za kliknięcie.

pozycjonowanie płatne

Co wybrać?

Które pozycjonowanie stron jest lepsze? W dłuższej perspektywie czasu na pewno efektywniejsze jest pozycjonowanie SEO. Da lepsze efekty, a strona w czołowych pozycjach wyników wyszukiwania Google będzie znajdować się tak długo, jak realizowane będzie skuteczne pozycjonowanie zgodne z zasadami narzuconymi przez Google. Dlatego pozycjonowanie stron www powinno być zlecone specjalistom od SEO, których zatrudnia dobra agencja SEM.

Kampanie AdWords również mają jednak swoje zalety. Taką formą reklamy warto zainteresować się w sytuacji, kiedy wysoka pozycja w Google przy działaniach zaliczanych do pozycjonowania organicznego nie jest możliwa. Dlatego z takiej opcji korzystają często firmy, które nie mają w planach rozbudowy strony czy angażowania się w linkbuilding i content marketing. Warto skorzystać z tej opcji przy specjalnych okazjach, np. chcąc zareklamować swoją ofertę świąteczną.