Link building - GrupaM40.pl
Close

Linkowanie zewnętrzne to obok optymalizacji witryny jedno z najważniejszych działań pod względem SEO. Linkowanie stron to zadanie dedykowane dla specjalistów z zakresu linkbuildingu, dla których najważniejsze są przydatne linki. Link building w praktyce nie jest rzeczą banalną, dlatego też istotne jest odpowiednie podejście do tego tematu.

External link

Linkowanie zewnętrzne (z ang. External link) to działania polegając na pozyskiwaniu atrakcyjnych odnośników prowadzących do danej strony. W odróżnieniu do linków wewnętrznych, których celem jest odsyłanie między miejscami w obrębie danej witryny, linki zewnętrzne są drogowskazami prowadzącymi z innych stron do naszej domeny. Innymi słowy linki wewnętrzne to wszystko to cały transport odsyłaczami wewnątrz jednej strony zaś backlinki to wszystkie odnośniki prowadzące do naszej witryny. Przy odpowiednim planie i działaniu linkowanie zewnętrzne przynosi pozytywne efekty jeżeli chodzi o pozycjonowanie strony. External link jest zatem podstawą działań zewnętrznych wzmacniających naszą witrynę.

Linki wewnętrzne a zewnętrzne

Często przy pierwszych pytaniach na temat SEO pada pytanie – czym różnią się linki wewnętrzne od linków zewnętrznych. Linkbuilding – to zdobywanie linków zewnętrznych. Każdy odnośnik prowadzący do naszej witryny z zewnątrz jest właśnie tego typu odsyłaczem. Linki wewnętrzne zaś to wszystkie odnośniki w ramach jednej domeny. Prowadzą one z jednej podstrony do drugiej i umieszczone są w treści, nagłówkach, paskach menu, stopkach czy wyskakujących okienkach. Jeden i druki typ linków jest niezwykle ważny. Linki wewnętrzne pomagają w odpowiednim indeksowaniu witryny przez robota i zwiększaniu widoczności poszczególnych podstron oraz mają wpływ na czynniki behawiorlane (lepsza użyteczność witryny, właściwa hierarchia treści, ułatwione poruszanie się po witrynie).

Jak skutecznie linkować?

Uwaga

Powyższa infografika wymienia pięć najważniejszych punktów przy właściwym prowadzeniu linkbuildingu dla każdej strony. Jeżeli będziemy stosować się do tych wymogów nasz portfel linków wpłynie pozytywnie na widoczność oraz wiarygodność naszej witryny.

Linki Dofollow

Linki zewnętrzne dzielą się na linki dofollow oraz nofollow. Dofollow to atrybut odnośnika, który nakazuje robotom wyszukiwarek odwiedzenie strony, do której prowadzi dany link. Proces taki wpływa pozytywnie na pozycjonowanie witryny. Linki z atrybutem dofollow przekazują pewną część mocy strony, z której nasza domena jest linkowana. Jeżeli witryna wyjścia odnośnika posiada wysoką wiarygodność i zaufanie w sieci to tym lepiej dla strony, do której prowadzi dany link. Dzięki dofollow strona taka zwiększy swój poziom zaufania i wiarygodności w sieci (np. wskaźnik Trust Flow). Przy linkach dofollow warto także zaopatrzyć się stosowny anchor z frazą kluczową. Dzięki umiejętnemu stosowaniu anchorów możemy wiele zyskać, jednak zalecamy robić to ostrożnie.

Linki Nofollow

W odróżnieniu do dofollow atrybut nofollow nie przekazuje wartości strony, z której prowadzi dany link. Nie jest jednak tak, że są to kompletnie bezwartościowe odnośniki. Linki nofollow mają pozytywny wpływy jeżeli spojrzymy na strukturę linków. Jest to swoiste urozmaicenie listy donośników prowadzących do naszej strony, które sprawia że nasz portfel backlinków jest o wiele bardziej naturalny. W innych aspektach linki nofollow nie są bardzo pożądane. Tego typu odnośniki zaleca się pozyskiwać raczej sporadycznie, chyba że są to organiczne działania internautów. Mimo powszechnej negatywnej opinii na temat pozyskiwania tego typu linków warto posiadać choć kilka takich linków w swoim zestawie odnośników. Zawsze pamiętajmy jednak o jakości linków.

Linki sponsorowane

Linki sponsorowane w wąskim ujęciu to reklamy zawierające linku umieszczone nad wynikami wyszukiwania. Jeżeli chodzi o wyszukiwarkę Google to realizuje się je poprzez płatne kampanie Ad Words. Czasami jednak – w szerszym ujęciu za linki sponsorowane uważa się także wszystkie backlinki zewnętrzne, które zostały wykupione na czyichś stronach internetowych. Praktyka pokazuje jednak, że branża korzysta przeważnie z węższej definicji pojęcia linki sponsorowane.

Mocne linki SEO

Jakie linki są naprawdę mocne nie wie nikt. Istnieją narzędzia i wskaźniki takie jak Trust Flow (Majestic), Domain Rating (Ahrefs) czy Domain Authority (Moz), które poprzez swoje algorytmy potrafią nam przedstawić moc danego linka czy witryny jednak jest to jedynie program zewnętrzny, który sugeruje nam co jest dobre a co niekoniecznie spełni nasze oczekiwania. Jakby jednak nie patrzeć używanie tych profesjonalnych narzędzi jest niezwykle pomocne do wstępnej oceny jakości potencjalnych miejsc do linkowania. Dobre linki SEO to przede wszystkim takie, które są wiarygodnymi źródłami linkbuildingu. W przypadku badania stron pod linkowanie zewnętrzne musimy przede wszystkim założyć sobie, że naszym celem jest przede wszystkim jakość a nie ilość. Linki pozycjonujące to takie, które ze względu na swoją wartość mogą przysłużyć się domenie wpływając pozytywnie na jej widoczność w wyszukiwarce.