Pozycjonowanie stron internetowych | Grupa M40
Close

Co to jest pozycjonowanie stron? Chodź odpowiedź na to pytanie wydaje się bardzo prosta, to w nomenklaturze klientów wciąż nieodłącznie kojarzy się tylko z wysokimi pozycjami w Top10. Definicja pozycjonowanie stron jest jednak znacznie szersza. Profesjonalne pozycjonowanie strony to mechanizm niezwykle złożony, składający z wielu mniejszych, składowych procesów, które mają wpływ na efekt końcowy. W jego skład wchodzą m.in analiza i audyt, optymalizacja, content marketing, linkbuilding, social media, a także płatna reklama Google Adwords. Jeżeli wszystkie w/w elementy “zazębiają się” i współpracują ze sobą generując kaloryczny ruch na stronie www i dobrą konwersję, możemy wtedy mówić o skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych.

Pozycjonowanie stron w Google

Każde działanie musi mieć swój cel. Człowiek żyje i rozwija się po to, aby wyznaczać sobie cele i je realizować. Podobnie jest w pozycjonowaniu. Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy powinniśmy nakreślić sobie cele, które chcielibyśmy osiągnąć w dłuższej perspektywie czasu. Dla jednych będą to wysokie pozycje w Top 10, dla innych wzrost rozpoznawalności brandu. Kiedyś ktoś mądry powiedział “nie musimy się lubić, ale ważne abyśmy patrzyli w tym samym kierunku”. Tym kierunkiem nie powinny być jednak tylko i wyłącznie wysokie pozycje w Google, ale także generowanie nowego ruchu na stronie i co ważne systematyczne zwiększanie konwersji ze sprzedaży. Ponadto istotnym aspektem współpracy jest indywidualne podejście do klienta, a zwłaszcza kontakt. Wszystkie nasze cele można osiągać na wiele sposobów, ale wspólnym mianownikiem jest dla nich słowo: pozycjonowanie. Dodajmy, że powinno to być pozycjonowanie oparte na współpracy.

Rodzaje pozycjonowania stron

Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Najczęściej stosowanym kryterium podziału (patrząc z perspektywy klienta) w przypadku pozycjonowania stron jest zasięg terytorialny. W związku z tym większość firm z branży oferuje pozycjonowanie lokalne, zwane także często pozycjonowaniem regionalnym, a ponadto krajowe i globalne. W przypadku działań o charakterze lokalnym mamy do czynienia zazwyczaj z przedsiębiorcami, którzy sprzedają swoją usługę na precyzyjnie określonym obszarze działania. Za doskonały przykład mogą stanowić tutaj salony kosmetyczne, meblowe, fryzjerzy, usługi ślusarskie, kancelarie prawne itp. Tego typu firmy bazują na sprzedaży stacjonarnej swoich usług, a wysokie pozycje strony w Google mają za zadanie ściągnąć klienta poszukującego danego specjalisty na określonym obszarze miasta lub regionu. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku pozycjonowania krajowego lub globalnego. Tutaj tak de facto skupia się cały sektor dużych i średnich przedsiębiorstw, a także dynamicznie się rozwijających sklepów internetowych. Patrząc przez pryzmat Agencji SEO wyróżniamy zasadniczo dwa modele pozycjonowania stron, które tak naprawdę należy zakwalifikować jako formę rozliczeń z klientami. Pozycjonowanie na efekt polega na tym, że klient i agencja wybierają zestawienie fraz, a rozliczenie finansowe między tymi podmiotami następuje tylko wtedy, jeżeli frazy znajdą się na ustalonych w umowie pozycjach. Zazwyczaj są to miejsca gwarantujące dobrą konwersję czyli legendarne Top10. Wycena za słowo kluczowe w top10 uzależniona jest od liczby wyszukiwań danej frazy w myśl zasady im więcej wyszukiwań, tym trudniejsza, a co za tym idzie droższa. Pozycjonowanie abonamentowe to nieco inna forma rozliczenia, ponieważ płacimy tutaj zadeklarowaną miesięczna kwotę. W tym przypadku istotną rolę odgrywa czas wypowiedzenia takiej umowy. Stosowane są dwa modele. Pierwszy zakłada miesięczny okres wypowiedzenie umowy, przy wyższej miesięcznej kwocie zobowiązania, zaś drugi obejmuje dłuższy czas wypowiedzenia czyli 3-6 miesięcy, przy niższym abonamencie. Pozycjonowanie w abonamencie rozliczane jest podobnie jak za efekt na podstawie wskazanych w umowie słów kluczowych.

Skuteczne pozycjonowanie stron

Jest wiele składowych, które wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. Zasadniczo czynniki te dzielimy na wewnętrzne (on site) i zewnętrzne (off site). Najważniejsze elementy strony internetowej to meta atrybuty tytułu i opisu zwane meta title i meta description, wartościowa treść na stronie odpowiednio nasycona kalorycznymi słowami kluczowymi jak i longtailami, zastosowanie linkowania wewnętrznego i wartościowa nawigacja po stronie czy przyjazne adresy URL również zawierające frazy. Ponadto coraz ważniejszą rolę odgrywa tzw. techniczne SEO, do którego zaliczyć możemy jakość kodu zastosowanego na stronie, szybkość ładowania i działania witryny, responsywność dla urządzeń mobilnych czy choćby wiek domeny. Łącznie Google sugeruje blisko 200 czynników mających istotny wpływ na pozycjonowanie. Znajdziemy tutaj bardzo dużo detali do których zaliczyć możemy przedłużenie domeny na okres 5 lat u hostingodawcy (strona jest traktowana jako projekt długofalowy, o większej wiarygodności), niski współczynnik odrzuceń w Google Analytics, sugerujący robotom, że dana strona i treści na niej zawarte są dopasowane optymalnie do wyszukiwań klientów, czy tzw. User Experience. Posługując się terminologią biologiczną czynniki on-site to tak de facto szkielet strony, zaś powłokę skórną stanowią czynniki off-site (działania poza witryną). Najważniejszym jest tu rzetelny i dobrze przemyślany proces pozyskiwania linków (tzw. linkbuilding) oraz wejścia organiczne z wyszukiwarki Google.